Vrijwilligersacademie Breda
‘De training heb ik als persoonlijk, verfrissend en interessant ervaren’
Arlon den Teuling, Unicef Breda

Meer jonge vrijwilligers in jouw organisatie *geannuleerd*

Jongeren zijn waardevol voor vrijwilligersorganisaties: ze zijn fris en energiek, hebben nieuwe ideeën én zijn de vrijwilligers van de toekomst. Met jongeren wordt je organisatie sterker en flexibeler. Bovendien staan jongeren te springen om aan de slag te gaan als vrijwilliger. Maar wat willen jongeren graag, hoe vind je en behoud je ze?

Deze cursus is geannuleerd wegens te weinig deelnemers.

Succesvol traject op maat voor (vrijwilligers) organisaties en verenigingen Om meer jonge vrijwilligers te betrekken bij je organisatie biedt Breda Actief een traject op maat aan waarbij groepsbijeenkomsten worden gecombineerd met een individueel adviestraject én deelname aan een Bredaas evenement voor jongeren in september, Dé Vrijwilligersmarkt Breda.

Tijdens de cursus ontmoet je andere organisaties, leer je van en met elkaar én ga je actief aan de slag met het werven en betrekken van jonge vrijwilligers. De vorige editie van deze cursus is erg succesvol afgesloten. Het is alle deelnemende organisaties gelukt meer jonge vrijwilligers een plek te geven in hun organisatie.

Arlon den Teuling van Unicef Studententeam Breda schreef over de vorige cursus: “De training van Breda Actief heb ik als persoonlijk, verfrissend en interessant ervaren. De training was vooral gericht op het werven van jonge vrijwilligers. Het interessante hieraan was dat de studenten van mijn team en ik zowel de doelgroep als de cursist waren. Hierdoor kon ik voor mezelf direct kijken of de gehanteerde theorieën werken. In dit geval hebben ze zeker gewerkt. Het Unicef Studententeam in Breda is tussen de eerste trainingsdag in mei en de laatste in begin november veranderd van klein en zoekend team van 5 man naar een mooie en redelijk gestructureerde groep van 17 studenten.”

Programma
Het programma bestaat uit vier bijeenkomsten verspreid over het jaar. Tijdens de eerste twee bijeenkomsten staat de werving van jongeren centraal. Tussen deze bijeenkomsten in is er een individueel adviesgesprek mogelijk. De derde bijeenkomst is deelname aan Dé Vrijwilligersmarkt Breda. De deelname aan de markt wordt in de eerste twee bijeenkomsten voorbereid. De vierde en laatste bijeenkomst is bedoeld om de successen uit te wisselen en wensen en behoeften voor de toekomst te concretiseren.

Wat levert deelname de organisatie op?
- Je komt met jongeren in contact
- Je weet hoe je jongeren kunt bereiken
- Je organisatie is ‘jongerenproof’
- Een creatief adviestraject op maat met de focus op jongeren
- Je ontmoet andere vrijwilligersorganisaties en versterkt je netwerk
- Verrijkende en gezellige avonden

Bijeenkomst 1: Kennisprikkel
De inhoud van de eerste bijeenkomst bestaat uit het beantwoorden van de volgende vragen:
- Wat brengt je hier?
- Wat kan een jongere bij jouw organisatie halen/krijgen? Wat levert het een jongere op om vrijwilligerswerk bij jouw organisatie te doen?
- Wat zijn beweegredenen van jongeren om vrijwilligerswerk te doen?
- Hoeveel kost een jonge vrijwilliger aan inspanning?
- Hoe zorg je ervoor dat je organisatie klaar is voor jongeren?
- Wat betekent het voor het huidige medewerkers?
Naar behoefte bieden we een individueel adviestraject aan. Daarbij gaan we de mogelijkheid om intensief aan de slag te gaan met vacatures, coördinatie en inrichting van de organisatie.

Bijeenkomst 2: Uitwisseling en voorbereiding Dé Vrijwilligersmarkt Breda
Ten eerste kijken we in deze bijeenkomst naar de individuele adviestrajecten en wat de iedereen daarvan kan leren. Ten tweede bereiden we ons voor op de het evenement met jongeren. Vragen die daarbij beantwoord zullen worden zijn:
- Hoe maak je jouw organisatie zichtbaar voor de jongeren die op het evenement aanwezig zijn?
- Waar zijn de jongeren die op het evenement aanwezig naar op zoek?
- Welke klussen lenen zich bij uitstek voor de jongeren die op het evenement aanwezig zijn?
- Hoe zorg je dat wat het evenement oplevert goed terecht komt in jouw organisatie?

Bijeenkomst 3: Jongeren ontmoeten op Dé Vrijwilligersmarkt Breda
Om de ideeën uit de cursus extra kracht bij te zetten dagen we organisaties uit om op een evenement voor jongeren in gesprek te gaan met hen. Dé Vrijwilligersmarkt Breda is het event waar leerlingen van het voortgezet onderwijs die op zoek zijn naar een Maatschappelijke Stage en (potentiële) vrijwilligers de die op zoek zijn naar vrijwilligerswerk kennis kunnen maken met zo'n maatschappelijke organisaties waaronder vrijwilligersorganisaties, stichtingen, verenigingen, buurt-, wijk- en burgerinitiatieven.

Bijeenkomst 4: Wrap up: evaluatie en ruimte voor verdieping naar keuze
De afsluitende bijeenkomst staat in het teken van borgen wat is verzameld. Vragen die we in elk geval gaan behandelen zijn:
- Wat heeft de cursustraject opgeleverd?
- Hoe bind en behoud je de jongeren?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn organisatie, op gebied van jonge vrijwilligers, nóg succesvoller is?
- Welke tips geef ik de andere organisaties mee?

Lesdata
woensdag 20 april 2016
woensdag 22 juni 2016
donderdag 29 september 2016
woensdag 23 november 2016
Dagdelen
4
Tijd
19.00-21.30 uur
Nog beschikbare plaatsen
20
Totaal aantal plaatsen
20
Kosten vrijwilliger
Gratis
Kosten beroepskracht
Gratis

Annulering
Annuleren is mogelijk tot 24 uur voor aanvang van de cursus. Dit kan alleen via info@vrijwilligersacademiebreda.nl of 076-5233555. Niet via de docent of een medecursist.
No-show
Bij te late annulering of no-show wordt een no-show tarief in rekening gebracht. Het no-show tarief voor deze cursus bedraagt 15 euro.

Soort
Cursus
Niveau
Basis
Doelgroep
Vrijwilligers die zich bezig houden met vrijwilligerswerving binnen hun organisatie
Docent
Isabelle Leijser en Renée Sterk, Breda Actief
Locatie

Avans Hogeschool
Hogeschoollaan 1
Breda


Lokaal 22 april: A321


De lokalen bevinden zich in het hoofdgebouw van Avans Hogeschool. Volg de algemene routeborden bij binnenkomst (zone A, derde verdieping, lokaal 21). Een lift is aanwezig. Koffie en thee is op eigen kosten en betaling is alleen mogelijk met pinpas; automaten vind je op de begane grond in het restaurant (geopend tot tot 21.00 uur).


Parkeren is mogelijk op het terrein van Avans Hogeschool via de Molengrachtstraat (personeelsingang). Via de intercom kun je je melden bij de receptie en zij zullen de slagboom openen.